Fracties van PvdA/GroenLinks en SP in Zuidplas pleiten voor opvang verweesde Vluchtelingenkinderen

PvdA/GroenLinks en SP in Zuidplas vragen burgemeester en wethouders een brief te sturen aan het kabinet om aan te dringen op opname van 500 alleenstaande en kwetsbare kinderen uit de Griekse vluchtelingenkampen. Van hen zou een aantal ook in Zuidplas terecht moeten kunnen.

coalitie-van-eu-landen-bereid-om-kinderen-uit-griekse-kampen-op-te-nemen

Opeengepakt

Op de Griekse eilanden zitten duizenden vluchtelingen, onder wie veel kwetsbare kinderen, opeengepakt zonder warm water, hygiëne en medische zorg. Daarbovenop komt het Coronavirus. De gevolgen van een uitbraak van dit virus in vluchtelingenkampen is niet te overzien, aldus de PvdA/GroenLinks.

Griekenland heeft Europese landen dringend verzocht een aantal van deze alleenstaande kinderen op te nemen. “Nederland heeft in tegenstelling tot andere Europese landen hier niet of nauwelijks gehoor aan gegeven, maar wil dit humane initiatief afkopen. Opnieuw een kenmerkende houding van ons als een van de meest welvarende landen in de Europese Unie, dat Europese solidariteit alleen maar vanuit het exportperspectief lijkt te benaderen.”, zo zegt Johan Helmer, fractievoorzitter van de PvdA/GroenLinks Zuidplas.

image0

Met een motie vreemd aan de orde van de dag wil de fractie van PvdA/GroenLinks samen met de SP dat de gemeente zich in navolging van een groot aantal andere gemeenten (zie onder) zich aansluit bij de “Coalition of the Willing”. De motie staat geagendeerd voor de raadsvergadering van 20 mei as.

What do you want to do ?

New mail