Vijfde dorp gaat Zuidplas veel geld kosten

Het besluit dat de gemeenteraad van Zuidplas heeft genomen om een nieuw dorp ter grootte van Moordrecht in het open en groene middengebied te bouwen, gaat Zuidplas veel geld en groene weidse open ruimte kosten. Dat is de Schermafbeelding 2017-12-16 om 11.02.21

conclusie van Johan Helmer van PvdA/GroenLinks. “Dit is opnieuw geld gooien in de bodemloze put, die de Zuidplaspolder heet. Het college heeft berekend dat het bouwen van dit dorp netto een negatief saldo heeft van 64 miljoen euro. Er moet dus geld bij. En dan zijn daar alle risico’s en de kosten van een goede inpassing met natuur nog niet bij gerekend”. De nu gekozen opgave van 4000 woningen in het middengebied is een fractie van de opgave voor heel Zuid-Holland (230.000), maar heeft een grote impact op het gebied.

Helmer begrijpt dan ook niets van dit besluit. “Woningbouw in het middengebied is niet nodig. De eigen woningbehoefte kan, inclusief een regionale bouwopgave, in en aan de bestaande dorpen worden gerealiseerd”. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven de bovenregionale behoefte hoofdzakelijk  binnenstedelijk te willen oplossen en het bebouwen van groene polders zo veel als mogelijk te willen vermijden. PvdA/GroenLinks ziet dit dan ook als de kans om het gebied tussen de dorpen open te houden. “Ook is nu al duidelijk dat dit dorp met OV slecht ontsloten kan worden en de omringende weginfrastructuur het ook niet aan kan. De meerderheid van de raad besloot echter dat een nieuw (vijfde) dorp er toch moet komen”. Het positieve aan dat besluit is dat nu ook de provincie kleur moet gaan bekennen over de door hun gewenste ontwikkelingvan de Zuidplaspolder op afzienbaar termijn. “Maar dat had ook in een constructief gesprek gekund, zonder de polder vol te bouwen”.